Category: Photoshoots | 2012-11-23 | 14:43:00

Grows up Photoshoot av Joey Terrill

 Från fotografen:

Första gången jag skulle fotografen Justin var i Augusti 2009. Han hade blivit en youtube fenonom, han hade just undertecknat ett bra skivkontrakt, och hans första album, My World, det var fortfarande tre månader innan den skulle släppas.

Första intrycket jag fick var att jag snabbt kom på två saker om honom. Det första var att han var väldigt ung och ny inom fotostudion miljön.Trots sitt bästa, så gav han mig allt jag frågade, han kämpade för att känna trygghet och en identitet framför kameran. Ändå hade bilderna en kvalité och utseende som jag inte hade sett sen jag fotade superstjärnan Justin Timberlake flera år tidigare. Den andra saken jag upptäckte den dagen var att Bieber var redan en superstjärna med fötterna på jorden och att han skulle sannolikt överstiga framgången Justin Timberlake i hans ögon.

Hur skulle/kunde jag berätta? Ungefär när hälften av fotograferingen pågått, bestämmer sig hans manager Scooter Braun fr att logga in på den nyligen lanserade Justin Bieber webb- sidan. När jag tittade ner på online räknaren, visade den att det var mer än 5.000 fans som också var inloggade samtidigt nu i samma ögonblick. När Scooter Braun vände om laptop kameran runt för att visa att Bieber var mitt i en fotografering. Strömmen av kommentarerna som hade kommit in ändrades plötsligt till ett internet fel. Kommentarerna försvann så fort och det var från så många som tittade, att allt var nästan oläsligt. När stylisten nonchalant fixade Biebers halsduk, kom kommentarer som "Älskar halsduken!", "Blå passar dig jättebra!", och som många dussintals skrev "Jag älskar dig, Justin!" .

"Det här är svårt att tro," Tänkter jag. Hans album hade inte ens kommit ut än. Men, med utsläppet av My World tre månader senare, så var Bieber påväg att bli den första artisten i historien att ha sju låtar från ett debut album som var med i toppen på Billboard Hot 100. Inte direkt en liten prestation från en sångaren som bara var 15 år gammal.

Ironiskt nog, Believe blev slutändan hans namn på hans senaste album. Ordet Believe har han även tatuerat på hans vänstra arm. Det är lätt att se nu varför vem som helst ska tro (Believe). Bieber är idag en av dem som har högst lön inom artist livet i världen, på inkommande summa av $ 55.000.000 dollar årligen.(Alltså han får så mycket pengar för varje år).

Tro ja.

Jag skulle fotograferat ett antal fler gånger innan det året tog slut, men början av 2010 var han en internationell begåvning, då var jag ganska säker på att det var sista gången jag fotograferade honom. 

Jag hade fel, för några veckor sedan fick jag ett uppdrag att fotografera den uppvuxna Justin Bieber på det mycket vackra och säkra Siren Studios i Los Angeles. Eftersom detaljerna om mötet framkom, så blev det uppenbart att fotograferingen skulle bli en utmanning för att, dem inte hade så lång tid på sig och för hänsynen på Justin Biebers säkerhet. Som ett till exempel, så skulle bild gruppen bara kunna assisteras av en assistent, skivbolaget skulle göra anställningsbeslut på personen som skulle sminka honom, fixa håret, och klä honom, och min foto tid av honom skulle bli exakt en halvtimme. Den största utmannigen var att jag skulle sätta upp/installera all utrustning på en halvtimme, som normalt tar två timmar att fixa.

Vi blev lånade sex outfits av Justin på 30 minuter, så det skulle inte bli tillräckligt med tid mellan varieringen av belysningen. Och eftersom vi var begränsade en speciell tid, så fanns det inte tillräckligt med tid att bygga upp flera olika besättningar för att få en mängd olika utseenden, något som jag gör nästan på varenda fotografering. Flera uppsättningar är det enklaste sättet att få en hel del volym i foton på kort tid. Du behöver otroligt många lampor och förpackningar för att dra bort, men i slutänden så är det ett bra sätt få samma outfits ändringar för två eller tre olika omgångar. För den här gången fanns det ingen tid, så för att få en liten variation i fotograferingen, valde vi att göra en mer reflekterande bild genom att använda fönster ljus och reflexer.

Med hjälpten från den fenomenala Shawn Cullen, vi kunde få uppsättningen att bli uppbyggd runt dem tilldelade 30 minuterna, och vi var helt redo när Bieber kom fram sminket, håret och garderoben.

Jag var inte säker på vad jag skulle förvänta mig eller om han ens kände igen mig när han gick på framför kameran. Sen jag såg honom sist, så har han växt upp till något som bara kan kallas en begåvning/sensation. Han var inte längre en pojke och inte längre bara ett löfte. När vi slutligen börjar med fotograferingen, så var det väldigt klart att han inte längre var oerfaren framför kameran. I 30 minuter, gav Justin Bieber mig mer användabara ramar/poser än vad folk ger mig under mer timmar. När tiden var klar, när det gått exakt 30 minuter och 29 sekunder, sa han tack gav mig en ordentlig/verklig kram och gick.

Efter fotograferingen, så bearbetades alla bilder från RAW-format till PSD- filer. Bilderna fick gå igenom en rad olika efterproduktioner, inklusive Nik Software Color Efex Pro 4 och levererades som JPEG filer till kunden.

 Efter att ha sett honom inge, så var det ganska klart att Justin Bieber hade vuxit med omkring 5.000f fans för tre år sen. Och bara nu, var numret 29 miljarder, och det räknas.

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: