Category: Novell - All that matters | 2014-04-01 | 14:06:00

Kapitel 3 - "I just asked him out"

P R E V I O U S L Y
 
-Ni borde skämmas rejält! Säger hon åt killarna utanför. 
Strax kliver killarna in efter Emmy och ler stolt. Caroline och Ellen blir båda arga de också och jag kan inte låta bli och le när jag ser att Justin är en av dem. Justin ser på mig och småler innan han omfamnar Ellen som kommit för att krama honom. 
- Blev du rädd? Frågar han mig när han kommer fram.
- Skulle inte du blivit rädd om det hände dig?
- Det klart jag skulle, vi väntade ju på exakt rätt tillfälle att börja.
Jag ger honom en liten smäll på axeln och skrattar åt honom samtidigt som jag skakar på huvudet. Justin flinar mot mig innan han går tillbaka till killarna som bestämt sig för att dra vidare och lämna oss till vårat. Precis innan han går ger han mig en sista blick och blinkar med ena ögat. Sen är han och de andra killarna borta igen.
- Jag tror visst någon har en beundrare! Säger Ellen retsamt. 
Jag ler emot henne och kryper upp i soffan tillsammans med tjejerna som valt en ny film. Denna gång, ingen skräckfilm. 

 Måndag morgon


- Alice, du måste kliva upp nu! Tjatar mamma för hundrade gången.
- Mm.. Svarar jag och vänder mig i sängen. 
- ALICE! 
- Jaa! Säger jag och sätter mig upp med en suck. 
Idag skulle jag köra bil för första gången till skolan, sedan vi flyttat hit, eftersom jag med stor marginal kommer missa bussen var det tur att det var just idag. Jag hasar mig ur sängen med stora suckar och drar mig sakta mot garderoben. Ut ur den tar jag fram ett par trosor och slänger av mig de jag redan haft, bhn åker på och en rosa pösig t-shirt stoppas in i ett par blåa shorts. Håret får vara och sminket blir enbart lite mascara. Jag tar min väska och hoppar i ett par svarta ballerinor som är nya. I hallen möter jag mamma som ger mig en puss på kinden innan hon rusar ut för att åka till jobbet. I köket hör jag hur Leah grejar med något och hur Mason suckar när hon spiller ut all mjölk ur skålen hon haft framför sig i samma stund som jag kliver in i köket. Jag breder en macka och äter den fort, sedan dricker jag lite mjölk, borstar tänderna och säger hejdå till Mason och Leah.

När jag svänger in på parkeringen utanför skolan står Emmy och väntar på mig. 
- Vart är Ellen och Caroline? Säger jag innan jag ens tänkt tanken på att säga hej.
- De mådde inte bra så de stannade hemma idag.
Jag mumlar okej till henne eftersom jag inte riktigt lyssnar längre. Min blick har fastnat på Justin som visar något tricks med skateboarden en bit från oss. Emmy knäpper med fingrarna framför ansiktet på mig.
- Om du är så intresserad av honom, varför säger du ingenting till honom?
Jag ler ett snett leende. - För jag är jag. 
- Du är du, och du är fin, du är vacker, snäll, rolig och underbar. Jag kan hjälpa dig om du vill ha kontakt med honom och kanske sedan gå en ut?!
- Kanske det! Säger jag och börjar röra mig mot skolan.
Emmy har dock andra planer och springer raka vägen fram till Justin innan jag ens hinner öppna munnen har hon nått honom. De drar sig från den stora klungan av killar och pratar om något. Emmy ler och säger hejdå eller liknande innan hon vänder på klacken och kommer hit. 
- Här. Säger hon och räcker mig en lapp. 
- Vad är det här?
- Justins nummer. Jag bjöd precis ut honom åt dig, ni ska gå ut i morgonkväll. Så du och jag ska leta kläder till dig idag! 
Jag skakar på huvudet medan vi rör oss in mot klassrummet. Men samtidigt, kan jag inte låta bli att le.

Första lektionen är Engelska, där får vi läsa och tolka en bok. Sedan har vi musik, historia och nu lunch. Under lunchen sätter jag och Emmy mig vid ”vårat” vanliga bord utomhus och pratar och skrattar och äter av den inte så goda skolmaten. Idag var det pastasallad med kyckling i, vilket jag gillar, men skolmat är skolmat. Precis i samma stund som jag öppnar min dricka kommer Justin och två av hans kompisar och slår sig ner vid bordet. 
- Är det lugnt om vi sitter med er eller?
- Javisst! Svarar Emmy.
- Ja, Ehm Alice, det här är Ryan och Joe, Ryan joe, det här är Alice.
Vi ler emot varandra som en hälsning och sedan börjar de babblas om allt möjligt. Hela tiden ger Justin mig små blickar och han har även hoppat lite närmare än vad han satt från början.
När vi ätit klart går vi tillsammans och slänger resterna och sedan går vi alla tillsammans till skåpen och efter det vidare till lektionerna.

Matteläraren står och diskuterar ett tal tillsammans med en av de smartare i våran klass. Själv sitter jag här och är formad som ett frågetecken. Justin som sitter vid bänken bakom petar på mig i ryggen och jag hoppar till för jag inte varit beredd på det. Han flinar lite och pekar sedan på pappret. Jag tittar där han pekat och han visar ett tal.
- Vad menar du?
- Förstår du det?
Jag skakar på huvudet - Nej, jag förstår nästan ingenting av de här. Vet du om det finns någon extra matte?
- Ja, efter skolan imorgon, jag brukar gå på den, vi kan gå tillsammans om du känner för det?
Jag ler emot honom och nickar innan jag vänder mig om och försöker klura ut matten. 

Efter skolan möter jag Emmy vid skåpen då vi inte haft samma sista lektion. Vi går tillsammans till min bil och kör hem till mig. När vi kliver in i våran hall ser sig Emmy storögd omkring. 
- Wow. Vad fint ni har det! 
- Tack, det är min mamma och hennes kille som inrett hans hus på nytt, innan vi flyttade hit.
Leah kommer skuttande ut i hallen och ser storögd på flickan bredvid mig. - Vem är du? 
- Jag heter Emmy, jag är kompis med Alice. Vem är du? 
- Jag heter Leah, jag är syster till Alice!
Svarar hon glatt innan hon skuttar vidare upp för trappan. 
Mason sitter i köket när vi kommer in för att hämta dricka och presenterar sig snällt för Emmy medan jag tar en kanna med saft två glas och lite jordgubbar som blivit kvar sen kvällen innan. Sen visar jag vägen upp till mitt rum och ställer brickan på skrivbordet. Emmy ser sig runt medan jag häller i dricka åt oss och tar mitt glas till sängen, innan jag slår mig ner ställer jag det på sängbordet.
- Du får se efter om jag har några kläder som passar. Säger jag till Emmy som öppnar garderoben.

Emmy plockar runt i garderoben och drar snart ut ett par svarta shorts, en topp och en kofta. Hon ler belåtet. 
- Har du det här på dig så ser du fin ut, men inte för fin.
Jag nickar instämmande. - Det där blir bra! 
Emmy kastar sig i sängen strax efter att jag bett henne hämta jordgubbarna och sitt egna glas. Vi sätter på en film och myser ända till middagen är klar, som hon får äta med oss och sedan åker hon hemåt. Jag hoppar då in i duschen och tvättar mig noggrant. Sedan letar jag efter kläder att ha till imorgon i skolan och lägger fram de på fotöljer som står bredvid garderoben nu. Jag flätar håret och går sedan i säng. Imorgon ska jag på dejt. Med Justin. Min mage börjar pirra och jag somnar med ett leende på läpparna.



Har varit/är fortfarande utan datorladdare till min mac så har inte kunnat skriva på novellen,
därav kommer den nu idag istället för i lördags. Men bra ändå va? :) 
Kommentera gärna med saker ni vill ska hända i novellen!

 

 
Postat av: JELENATOR

grymt!!!

2014-04-01 @ 15:27:04
Postat av: Malin

Jättebra!

2014-04-01 @ 17:42:17
Postat av: i love JUSTIN BIEBER

jätte bra!NÄR KOMMER FRÅGE STUNDEN

2014-04-01 @ 19:03:57
Postat av: rojinyao

åh, så bra! kan du inte uppdatera 2 ggr i veckan? vet att det kan bli mycket men vi veta hur det går!! :)

2014-04-02 @ 12:54:38
URL: http://rojinyao.blogg.se
Postat av: Alexandra

Fortsätt så, är spänd på vad som kommer hända.. Tycker du gör ett jätte bra jobb

2014-04-03 @ 21:37:03

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar: